Vier tips hoe jij de ontwikkelingen in jouw markt kunt volgen.
1117
post-template-default,single,single-post,postid-1117,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,columns-3,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.0,qode-theme-bridge,bridge-child,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

4 tips: thema marktontwikkelingen

Het vriest. De schaatsen kunnen deze week uit het vet en wie weet kunnen wij wel gaan schaatsen op meren en plassen. Ik liep vorige week langs een kringloopwinkel en daar stond een bord buiten met de tekst “ruim assortiment schaatsen in diverse maten te koop.” Er werd gelijk ingespeeld op de ontwikkelingen in de markt of eigenlijk in dit geval het weer. De winkel wil haar schaatsen slijten.

Als ondernemer is het belangrijk om de ontwikkelingen in jouw markt in de gaten te houden. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Mijn vier tips:

  1. Werk je veel online dan is een website als Frankwatching – https://www.frankwatching.com slim om regelmatig te bezoeken of via social media te volgen.
  2. Hou je van lezen dan kan een abonnement op een vakblad binnen jouw expertise een goed idee zijn. Kijk daarbij goed welk blad het beste bij jou past. Vraag eerst een proefnummer aan of koop een los exemplaar.
  3. Wie vindt jij inspirerend? Naar wie luister jij graag of is jouw grote voorbeeld? Kijk of je ze kunt volgen via social media. Wie weet kan je een inspirerende lezing van hun bekijken op YouTube of zijn er mooie podcasts.
  4. Lees de krant of volg nieuws-apps. Juist als je dienst of product afhankelijk is van het weer of hebben besluiten als die van de overheid direct invloed op je product of dienst is het goed om je regelmatig te laten informeren. Zo kun je gelijk inspelen op het laatste nieuws en kansen creëren.

Naast dat het kansen biedt om jouw diensten of producten erop af te stemmen, levert het ook mooie input op voor je blogs, posts op social media en een nieuwsbrief. Ontwikkelingen in de markt hoef je niet perse gelijk tot producten te vermarkten. Het kan je ook al helpen in het vergroten van je zichtbaarheid.

Het helpt in je eigen ontwikkeling en het draagt bij aan de continuïteit van je bedrijf. Weeg zelf af of een ontwikkeling tot een nieuw product, profilering of bijschaven van jouw bedrijf leidt. Wil jij daar graag met mij over sparren neem dan contact met mij op. Ik help je graag.

Geen reactie's

Geef een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Voor updates, tips en inspiratie